X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Sport" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Volendammer Kwak betoverend snel op Caribische zee

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+2
  Goed artikel ( +2 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Specialist Specialist Auteur op infoyo sinds
24 Oktober 2008


Bekijk het profiel van Specialist
Datum: 28-10-2008
Auteur: Specialist
De Volendammer Kwak VD 17 is een opvallende verschijning tussen de scherpe jachten en tri- en catamarans op de wateren rond het tropische Bonaire. De 86 jaar oude platbodem van beeldend kunstenaar Fred Ros is per containerschip naar Curaçao vervoerd en maakt dagtochten met betalende gasten in de buurt van Bonaire.

Containers

Het kostte Ros 45.000 euro om zijn platbodem naar tropisch water te vervoeren. De vijftien meter lange en 5.50 meter brede Kwak nam de plaats in van twaalf containers.

Heimwee

Ros raakte via de kunst verzeild op Bonaire. Voor de kust van dit tropische eiland heeft hij een onderwater expositie ingericht op twaalf meter diepte. Terug in zijn woonplaats Hoorn kreeg hij heimwee naar het benedenwindse eiland. ,,Ja, ik had het echt gehad in Nederland en besloot te verhuizen naar Bonaire en bouw hier momenteel een huis met atelier. Het charteren met de Volendammer Kwak doe ik erbij. Niet meer dan twee dagen in de week, anders begint het op werken te lijken. Het voordeel met Nederland is dat ik hier het hele jaar door kan varen. Het is hier altijd goed weer.’’

Multihull

Multihull Om op Bonaire te charteren met bijvoorbeeld een moderne multihull is geen moment opgekomen bij Ros. ,,Nee, het was meteen al duidelijk dat koste wat kost mijn platbodem mee moest. Dat schip is in de loop der jaren een kind van me geworden.’’

Onttakelde romp

In 1988 ontdekte Fred Ros de onttakelde romp van de VD 17 op een scheepswerf in het Friese Workum. Het aangetaste eikenhout leek een toekomst te krijgen als brandhout in de rokerston van een palingroker. Ros kocht de half vergane Kwak voor weinig en stak er een flink kapitaal in en tijd…veel tijd. Met behulp van vrienden deed hij er tien jaar over om de Volendammer Kwak weer in authentieke staat te krijgen. Iedere gang en vrijwel elk spant zijn vernieuwd. Ros schat dat er voor ongeveer 150.000 euro aan nieuw eikenhout in het schip is verklost.

Oceaan

De VD 17 liep in 1919 van de Monnickendammer werf Ten Cate van stapel. Tot 1958 is er met het schip op Zuiderzee en later IJsselmeer op paling gevist. ,,Het is één van de laatst gebouwde Kwaks,’’ vertelt Ros. ,,Met een mooi geveegde kont die snel het water loslaat. De VD 17 is daardoor een snel schip. Ik heb op het IJsselmeer veel eerste prijzen gewonnen met zeilwedstrijden.’’
Ooit voeren er 246 Volendammer Kwaks rond. Inclusief het schip van Ros zijn er nog drie bewaard gebleven. De andere twee –ook in gekoesterde staat- varen met gasten op IJsselmeer en Waddenzee.
De VD 17 is ooit ‘opgevoed’ op de zoute Zuiderzee. De platbodem vaart nu weer in het zout, alleen bijna 4500 zeemijlen verder op de diepe oceaan. Een zee waar het kan spoken.

Zeewaardig

Ros is er van overtuigd dat zijn platbodem zeewaardig genoeg is voor de Cariben. Het schip heeft begin november haar tropische doop gehad tijdens de oversteek van Curaçao naar de baai van Bonaire. Vanwege eerdere tropische stormen in het gebied liepen er golven van meer dan vier meter hoog en waaide het tot windkracht zeven.

Luchtvochtigheid


Op Bonaire is de buitentemperatuur meestal rond de dertig graden en de zee kristalhelder. Een paradijselijke omgeving. Maar toch leiden mens en materiaal een sleets bestaan in de tropen. De luchtvochtigheid ligt er namelijk vaak rond de negentig procent. Lichamelijke inspanning gaat gepaard met flink zweten. Materiaal dat in aanraking is geweest met zeewater droogt langzaam en de aangroei op het onderwaterschip in het warme zeewater gaat snel.
,,Ik smeer koperhoudende antifouling op het onderwaterschip en dat houdt de aangroei redelijk tegen. En tot nu toe is het me opgevallen dat de krimpnaden bij de houtverbindingen hier veel kleiner zijn dan toen het schip nog in Holland lag.’’ Ros verwacht dan ook dat de Volendammer Kwak het prima uit zal houden in het tropische klimaat. ,,Uiteraard gaat de Kwak ieder jaar wel op de helling in Curaçao. Je moet de zaak hier in goede conditie houden. Een kapotte afsluiter, bijvoorbeeld, midden op zee betekent hier dat je je schip kwijt bent. Op de Gouwzee zinkt een lek schip tot een metertje of twee. Op de Caribische zee verdwijnt je boot voorgoed in een zwart gat van vierhonderd meter diepte en meer.’’

Houtkachel

Het is altijd warm op een zeiltrip bij Bonaire. Een grote ventilator voorin de roef van de VD 17, wuift de opvarenden koelte toe. Het vooronder heeft een authentieke inrichting. Opvallend detail in de tropische hitte is het ronde houtkacheltje. Ros: ,,De verzekeringsinspecteur die onlangs het schip kwam keuren, wees me erop dat die kachel een probleem zou geven voor de hoogte van de verzekeringspremie. Maar hier in Bonaire zal die kachel nooit meer branden. Ik laat de kachel wel zitten, want die hoort bij het interieur. Het schip is vrijwel precies zo ingericht als bij de tewaterlating in 1919. Zelfs de vissersbun met vijfduizend liter is nog helemaal origineel. Dat hoort zo op een Volendammer Kwak en bovendien vinden mijn gasten dat leuk.’’

Reacties op dit artikel
Leendert huizer, 2010-05-02
( +1 )

Is het niet zo dat de onttakelde romp in 1988 reeds van een volledig nieuw eiken vlak was voorzien, aangebracht door de werf in Workum. Ik heb thuis nog liggen het orginele vioolblok van de VD17, behorend bij het emmerzeil. Als U hier belang bij heeft laat het mij dan weten. Met vriendelijke groet, Leendert Huizer
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl